Seniai norėjau persėsti ant dviratės transporto priemonės, bet pirmiausiai neturiu A kategorijos, antras dalykas, esu įsitikinęs, jog atsisėdus ant galingo “žirgo“ tikrai kils pagunda prasilėkti didesniu greičiu, nei derėtų ir šis nuogąstavimas bei papildomos išlaidos mokslams, egzaminams, bei poreikis visam tam skirti nemažai laiko sulaikė mane nuo šio žingsnio žengimo. Situacija pasikeitė, kai 2021 m. įstatymai buvo pakeisti, ir turintiems B kategoriją ilgiau nei 2 metus, atsirado galimybė sėsti už 125 cm³ motociklo vairo tik praėjus 6 val. praktinio vairavimo kursus. Mano nuomone, visai nesėdėjus už motociklo vairo, minimalų apmokymą praeiti būtina. Susimoki tik už pamokas, kurių tikrai reikia ir gali važiuoti. Jokių papildomų egzaminų, jokių papildomų išlaidų, laiko gaišaties, nervų. Idealu, ir mano vairuotojo pažymėjime atidaryta nauja kategorija „B 100“ (atitinka A1 kategoriją, bet važinėti galima tik Lietuvos teritorijoje).
Gavęs naują vairuotojo pažymėjimą pradėjau ieškoti, motociklo. Pagrindinis reikalavimas buvo 11kW, na ir metai, kad naujesni. Vertesnių dėmesio dėvėtų motociklų kainos prasidėjo nuo ~2500€. Tada vienas kolega pasiūlė pirkti naują. Pasirodo jų kainos irgi panašios, galima įsigyti grubiai nuo 3000€, tiesa, šiek tiek mažesnio galingumo. Vis tik, tai jau būtų naujas produktas, su visom garantijomis, nesudėvėtas, be paslėptų defektų, atitinkantis kaip taisyklė Euro 5 ekologiškumo standartą, kas žiūrint į perspektyvą, manau taipogi svarbu. Įvertinus tai, mano simpatijos pasisuko naujų, nors ir mažiau galingų motociklų pusėn.
Kol žiūrinėjau, kokį motociklą nusipirkti, tas pats kolega manęs paklausė, o kodėl nori būtent motociklo, kur tu su juo žadi važinėti? Jei mieste, tai geresnis pasirinkimas motoroleris, jei užmiestyje motociklas. Iš pradžių motorolerių variantų net nenorėjau svarstyti, motoroleris gi ne man 🙂
bet kuo toliau galvojau, tuo jie man darėsi vis patrauklesni.
Pagrindiniai skirtumai tarp motociklo ir motorolerio:
Motociklas | Motoroleris |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plius nusižiūrėtasis motoroleris dar ir visai padorios išvaizdos buvo :).
Taigi, 2022 m. vasarą nuvažiavau į saloną, paklausiau ar turi motociklų vietoje, atsakė, kad bus tik rudeniop, tai toliau nesvarstęs nusipirkau motorolerį :).
Grįžkime prie temos pavadinimo. Ekologija. Šis motoroleris atitinka „Euro 5“ ekologijos standartą. Tai pirmoji mano turima transporto priemonė atitinkantį šį standartą. Antras dalykas, kuris man užkliuvo, tai šios transporto priemonės degalų sąnaudos. Kol pravažiavau pirmus 1000 km. reikėjo važiuoti tausojant variklį. Rankenėlę rekomendavo sukti grubiai iki 80% jos eigos, važiuoti iki 70-80 km/h greičio. Tuomet kompiuteris kuro sąnaudas rodė 1,8 l/100 km. Vėliau pradėjau važinėti labiau intensyviai, kuro sąnaudos pakilo iki ~2,2-2,4 l/ 100 km. Važiuojant vos ne visą laiką maksimaliom variklio apsukomis, kuro sąnaudos pakyla iki 2,7 l/ 100 km. Vis tik, maksimalios apsukos, tai greitis ~100km/h, ko mieste beveik nereikia, arba startavimas iš vietos gerokai greičiau nei automobilių srautas. Maksimaliai užsukta gazo rankenėlė leidžia pasiekti visai neblogą dinamiką iki ~50 km/h. Nuo 50 km/h iki ~70 km/h greitėja jau vangiau, o nuo šio greičio iki ~100 km/h greitėjimas jau toks lėtokas. Taigi, ramiai važinėjant, su automobilių srautu, puikiausiai galima neišlipti iš deklaruotų 2,1 l/ 100 km kuro sąnaudų. Taigi, jei automobiliu važinėjate vienas, o jo kuro sąnaudos apie 8-10 l /100km, persėdus ant dviratės transporto priemonės, gamtą teršite gerokai mažiau. Tiesa, jei persėsite ant galingesnio žirgo, kuriam jau ir A kategorijos reikia, gali būti, kad kuro sąnaudos bus beveik tokios pat, kaip ir automobilio, tik maksimalūs greičiai kiti, na bet aš apie draugišką aplinkai transportą kalbu, tai ir nelyskim toliau 125 cm³ :). Su tokiomis kuro sąnaudomis, net nesinori pereiti prie elektros :).
O dabar pasidalinsiu pirmaisiais važiavimo įspūdžiais :).
Mane nervuojantys automobilių kamščiai išnyko :). Nors Lietuvoje kelių eismo taisyklės dar ne kaip Londono, kur kaip girdėjau, motociklams leidžiama važinėti tarp mašinų, bet motociklas/motoroleris bet kokiu atveju suteikia daugiau galimybių pralįsti ten, kur automobilių vairuotojai niekaip nepralįstų. Iš kitos pusės, kuo daugiau žmonių, iš automobilių persės ant motociklų, tuo ir kamščiai Vilniuje automatiškai sumažės. Jei kamščiai jus irgi nervina, drąsiai sėskit už motociklų/motorolerių vairo :).
Politikai, mes juk kopijuojam vakarus, laikas ir KET pakoreguot taip, kad motociklų vairavimas Lietuvoje, būtų reglamentuotas taip, kaip visuose vakaruose ;).
Antras dalykas, pirkdamas motorolerį su deklaruota 9,2kW galia, turėjau nuogąstavimų, jog galios bus per mažai. Na pravažiavau dar vos virš 2000 km., tad gal dar per anksti tarti galutinį žodį, bet šiai akimirkai, tai galios kaip ir pakanka. Na neaplenksi automobilio važiuojančio apie 60km/h greičiu, galios pritrūks, bet jos pritrūks ir 11kW galios motociklui. Taip, kad skirtumas šiuo atžvilgiu, tarp 9kW ir 11 kW neesminis. Skirtumas labiau jaučiasi, kai išvažiuoji į autostradą. Vat ten ~100km/h jau kaip ir mažokai. Su 11 kW greitis jau ~110km/h ar net 115km/h, kaip ir geresnis, bet vis tiek, autostradoje mažokai. Visai kita situacija, kai išvažiuoji į užmiesčio keliukus, su maksimaliai leistinu greičiu iki 90km/h. Čia ir vėl, 9 kW modelio irgi kaip ir pakanka. Tiesa, į ilgesnę, statesnę įkalnę maksimalus greitis nuo 100 km/h krenta iki ~90 km/h ar net ~80 km/h. 11kW šioje vietoje jau būtų privalumas. Taigi, jei yra galimybė įsigyti galingesnį modelį, aišku imkit jį, bet ir 9 kW per daug nenuvils.
Kas užkliuvo užmiesčio pasivažinėjimuose, tai labai draugiškas visų motociklistų kolektyvas. Galima sakyti, kad gal net 90% prasilenkiančių motociklistų vieni kitiems rodo “V“ (Victory) ženklą – du ištiestus pirštus. Vieni kreipia žemyn, tarsi akcentuodami du ratus, kiti kelia aukštyn tarsi pranešdami apie pergalę prieš keturračius, bet kaip taisyklė tiesia beveik visi.
Į užmiestį važiuoju pasivažinėti su draugu, kuris įsigijo motociklą. Su motociklu duotis po miestą nėra tokio malonumo, kaip lėkti užmiesčio keliukais :). Vat čia dar vienas motyvas, renkantis tarp motociklo ar motorolerio. 125 cm³ motoroleriui, važinėti miesto centre per akis, daugiau ir nereikia. Motoroleris bus galingesnis, tai bus sunkesnis, bus didesnis, blogiau valdysis, sunkiau pravažiuos tarp automobilių, bus didesnės kuro sąnaudos, o greičiau vis tiek nevažiuos, nes mieste nelabai kur palakstysi. Kaip tik, lengviau valdomas, lengviau manevruojantis tarp automobilių mažesnis motoroleris greičiausiai net greičiau pasieks galutinį tikslą, o vat motociklui, su kuriuo mielesnis pasivažinėjimas užmiestyje, net ir 11kW mažoka. Na užmiesčio keliukais su greičio apribojimu iki 90 km/h važiuosi pakankamai komfortiškai, bet pavyzdžiui išvažiavus į autostradą galios trūkumas greitai pasijaus.
Tiesa, kas liečia greitį, tai važiuodamas motociklu didesniu greičiu susidūriau su tokiu netikėtu neigiamu pojūčiu – triukšmu. Nusipirkau belaides ausines į šalmą. Pabandymui pirkau pačias pigiausias už ~20€ iš Kinijos, be jokios radios ar „intercomo“, ir buvau nustebintas visai nebloga kokybe, tada jau drąsiai pirkau ir brangesnes, su „intercomu“, kad su draugu, važiuojančiu kitu motociklu, būtų galima kalbėtis tiesiogiai, bet taip visus metus ir nepakilo ranka išsiimti tas pigiąsias :). Na jos visai kokybiškai dirba. Muzikos ir per telefoną galima pasiklausyti, o su draugu, puikiausiai kalbiesi ir paskambinęs jam :). Grįžkim prie triukšmo. Važiuojant apie 90km/h ir didesniu greičiu, triukšmas būna toks, kad per telefoną jau sunku būna susikalbėti. Ne, ausinėms garso netrūksta, tiesiog triukšmas šalme labai didelis. Tai labai muša per važiavimo komfortą. Pažįstamas britvininkas sakė, kad jis visuomet važiuoja įsistatęs ausų kamščius, nes kitu atveju „smegenis išūžia“. Sakė, kad ir telefonu tuomet puikiausiai galima susikalbėti, na bet aš nebandžiau. Ausų kamščiai man kažkaip nesiasocijuoja su komfortu. Gal geriau lėčiau važiuoti :).
Konkrečiai mano įsigytame motoroleryje užkliuvo start/stop variklio stabdymo – paleidimo sistema. Visuose automobiliuose, su kuriais važinėju iškart šią sistemą išjungiu, nes ji mane nervina, pagrinde dėl delsos. Nori važiuoti, spaudi pedalą, tai dar 1-3 sekundes užsikūrinėja variklis, po to dar kaip taisyklė automatas vėluoja ir automobilis pradeda važiuoti tada, kai galimybė pajudėti iš vietos jau pradingo. Nervina mane tokie stabdžiai. Motoroleryje situacija visai kita. Sustojai, variklis standartiškai užgeso, bet pasukai gazo rankenėlę ir iškart važiuoji. Delsos visai nesijaučia. Na su chronometru gal ją ir pajausi, bet subjektyviai vertinant skirtumo beveik nėra. Čia kaip tik, su malonumu įjungi start/stop režimą ir prie šviesoforo lauki be jokios vibracijos :).
Keli modeliai kainų įvertinimui:
7,8kW mtociklas Honda CB125F – 3176 €
9,2kW motoroleris Honda PCX125 – 3519 €
9,8kW motociklas Honda CB125R – 5536 €
11kW motoroleris Honda Forza 125 – 5838 €
9 kW Yamaha motoroleris NMAX125 – 3570 €
11 kW Yamaha motociklas R125 – 5860 €
11 kW Yamaha motociklas MT125 – 5565 €
11 kW Yamaha motociklas XSR125 – 5030 €
Aš kadangi sekiau tėvuko pėdomis tai A kategoriją laikiausi jau 18-kos, aišku pataikiau ant ten visokių įstatymų vingrybių tai apribojimai pasinaikino tik sulaukus 21 ir paskui 10 metų nevažinėjau galima sakyt 😀 .
Dabar važinėjau su F650GS senesniu kur jau įpurškimas bet dar 1 cilindro tai 35kW ir sąnaudos normaliu miesto rėžimu 3-4l/100km. Bet labiau droždavau miško keliukais tai jau kitos sąnaudos.
Bet didžiausia problema eksplotuoti kasdien tai man būdavo visa ta apsirengimo ceremonija. Kelnės, kurtkė, pirštinės, airbagas, kuprinė kas visai užtrunka laiko kol išsikrapštai iš namų. Nes ten iki parduotuvės už kilometro tai galima surizikuot tik šalmą užsidėjus nuvaryt, bet kai mieste po trumpom rankovėm varo tai net nupurto. Kaip tamstai šituo klausimu?
Jei pirkčiau motociklą, turbūt irgi enduro imčiau. Tik pasimokėm važiuoti, kad gauti tą B100 kategoriją, ir iškart su draugais nuvarėm krosinukais palakstyti. Kaifas. Enduro toks universalesnis, kaip sau, turbūt optimaliausias. Na dar su britva norėtūsi prasilėkti, bet teisių kažkaip labiau gaila :).
Kas dėl aprangos tai jo. Yra niuansų.
Tik nusipirkęs motorolerį namo grįžau tik su šalmu ir maikute. Apie +30°C buvo lauke tai labai nesinorėjo lysti į aprangą ilgomis rankovėmis, o ir nusipirkęs dar nebuvau, bet nesaugumo jausmas nugalėjo. Sekanti kelionė su motoroleriu buvo iki parduotuvės, pirkti aprangos ir kas svarbiausia, nustebino, yra drabužių kurie puikiausiai prasipučia, ir visai komfortiška su jais net ir per karščius važinėti. Tiesa, važinėti, o ne stovėti prie šviesaforų :). Tai į švarką ir kelnes galima visai greitai įlįsti, nesakyčiau, kad labai gaišiniesi. Ar paprastą striukę užsimeti, ar motociklisto. Vat tokiu oru važinėjant, kada dar ir termodrabužius norisi užsidėti, vat tada jau laiko susigaišta šiek tiek daugiau. Ai nu dar pirštinės ir šalmas. Vat apie šalmą tai manau atskirai reikėtų parašyti. Paklausiau britvininko, tai nusipirkau monolitą, dabar važinėju ir keikiuosi. Na nelakstau aš su mocu ant 300km/h, o važiuojant su 125cm², atverčiamo šalmo komfortas – gėris. Važiuojant su britvom, tai suprantu, kad ten ir maksimali įmanoma sauga svarbi, ir kiekvienas gramas, o važinėjant miesto ritmu, galimybė nuolatos nenusiiminėti šalmo veža. Plius dar paklausiau dėl saugumo, tai dar ir šalmo fiksaciją su žiedais paėmiau, tai vat šalmo uždėjimas tikrai prideda laiko prie pasiruošimo važiavimui su motociklu.
Tiesa, kas tas airbagas motociklui?
O dėl važinėjimo trumpom rankovėmis, tai kaip minėjau, teko važiuoti, bet greitai šios idėjos atsisakiau :).
Airbagas motociklui gal neteisinga sakyti, labiau airbagas motociklininkui, nes dedasi kaip liemenė, yra nedidelis CO2 kanistriukas kuris avarijos atveju kai jau skrendi nuo transporto priemonės aktyvuojasi ir prisipūčia visa liemenė, na ir pilvo/nugaros sritis nebekrenta tiesiai ant kieto asfalto, priklausomai nuo modelio dar ir šalmą įtvirtina kad galvos nenusilaužtum.
Dakare jau keli metai kaip privalomos.
O šiaip du paleidimo tipai yra, arba mechaninis – prisisegi prie motociklo/motorolerio kiekvieną kartą važiuojant, na ir jei atsiskiri nuo motociklo tai kadangi esi prisisegęs tai išsitraukia kaištis ir aktyvuojasi. Minusas, kad kaskart reik prisisegt nepamiršt (pas mane tokia).
Yra elektroninė su krūva sensorių kurie paskaičiuoja kada jau nebevažiuoji, o skrendi nuo moco ir aktyvuojasi. Minusai kad reikia nepamiršt pakraut, ir dauguma skirtos mieste važinėt, su enduro gali ir netyčia suveikt kai nereik arba reik pirkt specialią endurkėm.